گوگل هوش مصنوعی Gemini را به بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر Jio رایگان عرضه می‌کند؛ شرکت‌های جهانی سرمایه‌گذاری خود در هند را دوچندان می‌کنند

  • شرکت Reliance Intelligence در همکاری با گوگل، اشتراک رایگان هوش مصنوعی Gemini را به مدت ۱۸ ماه به مشتریان اپراتور Jio ارائه می‌دهد.
  • هوش مصنوعی Perplexity با دومین اپراتور بزرگ مخابراتی هند، Bharti Airtel، برای ارائه خدمات رایگان به مدت یک سال قرارداد بسته است.
  • طبق گزارش‌ها، OpenAI از ۴ نوامبر خدمات رایگان خود را به مدت یک سال به کاربران در هند ارائه خواهد کرد.

در این تصویرسازی که در تاریخ ۲۶ اکتبر ۲۰۲۵ در بروکسل، بلژیک گرفته شده، اپلیکیشن Google AI Studio روی یک تلفن همراه نمایش داده شده و لوگوی گوگل در پس‌زمینه آن دیده می‌شود. Nurphoto | Nurphoto | Getty Images

گوگل سرویس هوش مصنوعی Gemini خود را به بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر Reliance Jio در هند به صورت رایگان عرضه خواهد کرد؛ این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که شرکت‌های جهانی هوش مصنوعی برای جذب مشتری در این کشور سرمایه‌گذاری خود را دوچندان کرده‌اند.

این غول فناوری آمریکایی روز پنجشنبه اعلام کرد که قراردادی با Reliance Intelligence، یک سرمایه‌گذاری مشترک بین Reliance Industries و متا، امضا کرده است. بر اساس این قرارداد، پلن AI Pro گوگل که شامل Gemini 2.5 Pro، دسترسی گسترده به NotebookLM برای مطالعه و تحقیق، و ۲ ترابایت فضای ذخیره‌سازی ابری و امکانات دیگر است، ارائه خواهد شد.

موکش آمبانی، رئیس هیئت مدیره Reliance Industries، گفت که شرکت او قصد دارد از طریق همکاری با شرکای استراتژیک و بلندمدتی مانند گوگل، هند را به کشوری «توانمند در هوش مصنوعی» تبدیل کند. Reliance Jio بزرگترین اپراتور خدمات مخابراتی در هند است.

خدمات گوگل، به ارزش ۳۵٬۱۰۰ روپیه (۳۹۶ دلار) برای هر کاربر، به صورت مرحله‌ای عرضه خواهد شد. در مرحله اول، کاربران ۱۸ تا ۲۵ ساله با پلن‌های نامحدود 5G Jio به مدت ۱۸ ماه دسترسی زودهنگام خواهند داشت. در نهایت، این خدمات به صورت رایگان در اختیار تمام مشترکین این شرکت قرار خواهد گرفت.

سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل و آلفابت، گفت: «از اینکه این همکاری چگونه به گسترش دسترسی به هوش مصنوعی در سراسر هند کمک خواهد کرد، هیجان‌زده‌ام.»

بر اساس گزارشی از گروه مشاوره بوستون، حدود ۳۷۷ میلیون نفر از نسل Z در هند زندگی می‌کنند که ۸۶۰ میلیارد دلار از هزینه‌های مصرف‌کننده در این کشور را به خود اختصاص داده‌اند و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۳۵ به ۲ تریلیون دلار برسد.

هند در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک (بیش از ۳۵۰ میلیون)، اینستاگرام (۴۱۳.۸ میلیون)، و اپلیکیشن ویدیویی یوتیوب (بیش از ۴۶۷ میلیون) بیشترین تعداد کاربر را در سطح جهان دارد. همچنین اپلیکیشن پیام‌رسان واتس‌اپ با بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر، این کشور را به یک بازار کلیدی برای خدمات دیجیتال تبدیل کرده است.

در ماه ژوئیه، دومین اپراتور بزرگ مخابراتی هند، Bharti Airtel، با Perplexity همکاری کرد تا به ۳۶۰ میلیون مشترک خود دسترسی رایگان به Perplexity Pro را ارائه دهد؛ سرویسی که قیمت جهانی آن سالانه ۲۰۰ دلار است.

پس از این همکاری، Airtel و Perplexity کمپین‌های گسترده‌ای را در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی راه‌اندازی کردند و از اینفلوئنسرهای برجسته هندی برای انتشار ویدیوهایی در جهت ترویج موارد استفاده از این ابزار هوش مصنوعی رایگان بهره بردند.

بازار مخابرات هند تحت سلطه Jio و Airtel است و همکاری با این اپراتورها فرصتی را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند تا دسترسی به اپلیکیشن‌ها و ابزارهای دیجیتال خود را گسترش داده و آن‌ها را در اختیار مخاطبان انبوه قرار دهند.

روز سه‌شنبه، طبق گزارش‌ها OpenAI اعلام کرد که پلن ChatGPT Go خود را از تاریخ ۴ نوامبر به مدت یک سال برای کاربران در هند رایگان می‌کند. این پیشنهاد در ماه آگوست با قیمت ماهانه ۳۹۹ روپیه عرضه شده بود و یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین پلن‌های اشتراکی OpenAI به شمار می‌رفت.

این شرکت به سرعت در حال گسترش حضور خود در هند، دومین بازار بزرگ خود، است و قصد دارد یک مرکز داده با ظرفیت ۱ گیگاوات در این کشور تأسیس کند.