آزمایش احتراق «نیو گلن» توسط بلو اوریجین پیش از پرتاب دوم

آزمایش احتراق استاتیک NG-2
شرکت بلو اوریجین در تاریخ ۳۰ اکتبر، آزمایش احتراق استاتیک دومین راکت نیو گلن خود را انجام داد. منبع تصویر: بلو اوریجین

واشنگتن – شرکت بلو اوریجین در تاریخ ۳۰ اکتبر، دومین راکت «نیو گلن» خود را در یکی از آخرین مراحل مهم پیش از پرتاب مورد انتظار در ماه نوامبر، تحت آزمایش احتراق قرار داد.

این وسیله پرتاب که روی سکوی شماره ۳۶ در پایگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا نصب شده بود، کمی پیش از ساعت ۱۰ شب به وقت شرقی، هفت موتور BE-4 مرحله اول خود را روشن کرد. بلو اوریجین بعداً اعلام کرد که این آزمایش ۳۸ ثانیه به طول انجامید، که برای یک تست پیش از پرواز، زمانی به طور غیرمعمول طولانی است.

دیو لیمپ، مدیرعامل بلو اوریجین، پس از این آزمایش در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: «این بار مدت زمان احتراق را افزایش دادیم تا توالی احتراق برای فرود را شبیه‌سازی کنیم.» هر هفت موتور در ابتدا به مدت ۲۲ ثانیه با ۱۰۰ درصد توان کار کردند.

لیمپ گفت موتورهایی که «غیر گیمبال» هستند، یعنی قابلیت حرکت دادن نازل خود را ندارند، پس از کاهش توان به ۵۰ درصد خاموش شدند. سپس، کنترل‌کننده‌ها موتورهای گیمبال‌دار بیرونی را خاموش کرده و همزمان توان موتور مرکزی را به ۸۰ درصد افزایش دادند.

لیمپ نوشت: «این کار به ما کمک می‌کند تا تعاملات سیالات بین خطوط تغذیه موتورهای فعال و غیرفعال را در حین فرود درک کنیم.»

این آزمایش احتراق استاتیک یکی از آخرین مراحل پیش از پرتاب مأموریت ESCAPADE ناسا به مریخ بود. اکنون راکت به آشیانه خود بازگردانده می‌شود تا دو ماهواره ESCAPADE روی آن نصب شوند و سپس برای آماده‌سازی‌های نهایی پرتاب، به سکو باز خواهد گشت.

بلو اوریجین هنوز تاریخ پرتابی را برای این مأموریت که با کد NG-2 شناخته می‌شود، اعلام نکرده است. چندین منبع گفته‌اند که این پرتاب برای تاریخی زودتر از ۹ نوامبر برنامه‌ریزی نشده است.

این دومین پرواز «نیو گلن» پس از یک پرتاب افتتاحیه تا حد زیادی موفق در ماه ژانویه خواهد بود. در آن پرتاب، مرحله دوم که حامل محموله‌ای متصل به خود بود، به مدار برنامه‌ریزی شده رسید. اما مرحله اول هنگام تلاش برای فرود بر روی یک کشتی در اقیانوس اطلس، به دلیل عدم توانایی در راه‌اندازی مجدد موتورهای BE-4 از دست رفت.

یکی از مقامات شرکت در ابتدای ماه در یک کنفرانس گفت که فرود بوستر «هدفی بسیار بلندپروازانه» برای اولین پرتاب بود، اما معتقد است که شرکت شانس موفقیت بیشتری در پرتاب پیش رو دارد. اگر بوستر با موفقیت فرود بیاید، بلو اوریجین ممکن است از آن برای پرتاب اولین مأموریت ماه‌نشین «بلو مون مارک ۱» خود در ماه‌های آینده استفاده کند.

بلو اوریجین نام بوستر پرتاب NG-2 را «هیچ‌وقت از شانس و احتمالات برایم نگو» گذاشته است که اشاره‌ای به فیلم «جنگ ستارگان» دارد. لیمپ در ماه سپتامبر گفته بود: «فکر می‌کنم شانس فرود این بوستر بسیار بهتر از ۳۷۲۰ به ۱ است.»