گرگ بایفل، خانواده در تصادف هواپیما کشته شدند؛ اسطوره نسکار ۵۵ ساله بود

توسط زاک آلبرت

NASCAR.com

۶ دقیقه مطالعه

گرگ بایفل، یکی از ۷۵ راننده برتر نسکار که در سال‌های اخیر به‌خاطر کارهای انسان‌دوستانه‌اش شناخته شد، در روز پنج‌شنبه به‌همراه سه نفر از اعضای خانواده‌اش در یک تصادف هواپیما درگذشت. او ۵۵ ساله بود.

مقامات اعلام کردند هفت نفر در این تصادف جان باختند و خانواده‌های افراد درگیر تأیید کردند که بایفل مسافر جت تجاری سیسنا سیتیشن بوده که در تلاش برای فرود در فرودگاه منطقه‌ای استیتسویل (کارولینای شمالی) حدود ساعت ۱۰:۱۵ صبح به وقت شرق آمریکا سقوط کرد.

همسر بایفل، کریستینا، پسر او رایدِر و دخترش اما نیز در این تصادف جان باختند. سایر مسافران شامل دنیس داوتن و پسرش جک و کریگ وادسورث بودند.

خانواده‌های افراد درگیر عصر روز پنج‌شنبه بیانیه‌ای منتشر کردند:

“ما از دست دادن عزیزانمان به‌عمق شگفت‌زده و دل‌پریشان هستیم. این تراژدی تمام خانواده‌هایمان را تا حدی که کلمات قادر به توصیف آن نیستند، دچار دل‌شکستگی کرده است.”

گرگ و کریستینا والدین فدائی و کاردانی فعال بودند که زندگی‌شان حول پسر جوانشان رایدِر و دختر گرگ، اما (مادر — نیکول لوندِرز) می‌چرخید.

اما انسانی شگفت‌انگیز با روحی مهربان بود که مورد محبت بسیاری از مردم قرار می‌گرفت. رایدِر کودک فعالی، کنجکاو و با شادی بی‌پایان بود.

دنیس داوتن و پسرش جک نیز به‌علیه‌الخصوص دوست‌داشتنی بودند و از دست رفتنشان توسط همه‌ای که آن‌ها را می‌شناختند، حس می‌شود.

کریگ وادسورث در جامعه نسکار محبوب بسیاری بود و برای کسانی که او را می‌شناختند، از دست رفتن او دلتنگی به‌جا می‌گذارد.

هر یک از آن‌ها برای ما همه چیز بودند و غیابشان خلائی نا‌قابل‌اندازه‌گیری در زندگی ما به‌جا گذاشت.

ما درخواست می‌کنیم حریم شخصی، همدلی و درک شما را در این دوره سوگواری داشته باشیم. از مهربانی و حمایتی که در این زمان بسیار دشوار به خانواده‌های ما ارائه شده است سپاسگزاریم. در این لحظه تمرکز ما بر ارج نهادن به زندگی آنان و حمایت از یکدیگر است.”

نسکار در عصر روز پنج‌شنبه بیانیه زیر را منتشر کرد:

“نسکار از فقدان تراژیک گرگ بایفل، همسر او کریستینا، دخترش اما، پسرش رایدِر، کریگ وادسورث و دنیس و جک داوتن در یک تصادف هواپیمای کشنده عمیقاً غمگین است.”

گرگ بیش از یک راننده قهرمان بود؛ او عضو محبوب جامعه نسکار، رقیبی سرسخت و دوستی برای بسیاری بود. اشتیاق او به مسابقات، صداقت او و تعهدش به هواداران و هم‌رقیبانش تأثیر ماندگاری بر این ورزش گذاشت.

در پیست، توانایی و پشتکار گرگ او را به کسب عناوین قهرمانی در سری Xfinity نسکار و سری Craftsman Truck نسکار رساند، به‌همراه تعداد زیادی پیروزی و افتخارات در سری جام نسکار. پس از دوران مسابقه‌گری، او خود را به نفع جامعه‌مان وقف کرد. به‌ویژه، گرگ ساعت‌های بی‌شماری از زمان خود را صرف کمک به شهروندان کارولینای شمالی در دوران بحران‌های پس از طوفان هیلن کرد. کار خستگی‌ناپذیر او جان‌ها را نجات داد.

افکار و تسلیت‌های عمیق ما به خانواده کامل گرگ، دوستانش و تمام کسانی که از زندگی او تأثیر پذیرفتند، است.”

بایفل در خط پیروزی جشن می‌گیرد
جان هارلسون | گتی ایمیجز

آژانس ملی ایمنی حمل‌ونقل (NTSB) به‌روزرسانی‌های بعدازظهر جمعه را ارائه داد. عضو هیئت‌مدیره مایکل گراهام گفت که گزارش مقدماتی دربارهٔ این تصادف انتظار می‌رود ظرف ۳۰ روز منتشر شود و تحقیق کامل احتمالاً بین ۱۲ تا ۱۸ ماه به طول انجامد تا گزارش نهایی تهیه شود. گراهام اشاره کرد که مقامات ضبط‌کننده صدای کابین هواپیما را بازیابی کرده‌اند و آن را برای تجزیه و تحلیل به واشنگتن دی.سی. ارسال کرده‌اند.

گراهام گفت که این هواپیما که در سال ۱۹۸۱ ساخته شده بود، حدود ۱۰ دقیقه در پرواز بود تا آنکه پیش از رسیدن به باند به‌طور ناگهانی سقوط کرد؛ محققان هنوز در حال بررسی دلایل چرخش هواپیما تقریباً پنج دقیقه پس از برخاستن هستند. او همچنین افزود که در این زمان، NTSB نتوانست هویت خلبانی که هواپیما را می‌رانده است تأیید کند و تأیید شد که سه نفر از سرنشینان گواهینامهٔ خلبانی دارند.

در به‌روزرسانی NTSB روز شنبه، پژوهشگران تأیید کردند که مسافر سوار بر سیسنا سیتیشن یک پیام کوتاه با متن «فرود اضطراری» برای یکی از اعضای خانواده ارسال کرده است و هیچ ارتباط دیگری یا تماس اضطراری از هواپیما گزارش نشده است.

پژوهشگران «نشانه‌های قوی» شناسایی کردند اما هنوز نمی‌توانند تأیید کنند که چه کسی صندلی سمت چپ (موقعیت خلبان) را اشغال کرده است. جزئیات کامل انتظار می‌رود در گزارش مقدماتی ارائه شود.

علاوه بر این، شاهدان و فیلم‌های ضبط‌شده نشان می‌دهند که جت در حال‌اش پایدار بوده و برای فرود با چراغ‌ها روشن تنظیم شده بود، اما به‌صورت غیرعادی پایین پرواز کرد و به یک میخ نور راه‌پیمایی باند، در فاصلهٔ ۱,۸۰۰ فوت از باند، برخورد کرد. شرایط آب‌وهوایی در آن زمان شامل دید ۵ مایل تحت قوانین پرواز بصری و باران ریز شدید بود؛ هرچند نقش آن هنوز در حال بررسی است.

بایفل در یک دورهٔ ۱۵ ساله در سری جام نَسکار که شامل ۵۱۵ شروع بود، ۱۹ پیروزی کسب کرد؛ تقریباً تمام این مسابقات برای صاحب‌خانهٔ خودرو جک رووس برگزار شد. در مسیر پیشرفت نَسکار، او قهرمان در هر دو سری Xfinity (۲۰۰۲) و سری Craftsman Truck (۲۰۰۰) شد.

بایفل به فهرست نامزدهای ورود به تالار مشاهیر نَسکار در سال ۲۰۲۴ افزوده شد. همان سال، او به‌خاطر مشارکت برجسته‌اش در ارتقای جامعه در اثر طوفان هیلن، جایزهٔ NMPA میرز برادرز را دریافت کرد؛ این جایزه به‌خاطر کمک‌های او به جوامع کوهستانی غربی کارولینای شمالی اعطا شد.

بایفل اهل ونکوور، واشینگتن بود. او نخست توجه جک رووس را پس از موفقیت در مسابقات سالانهٔ «سرما گرم» مدل‌های آخرین سال در توسان، آریزونا جذب کرد، به‌طوری که عضو تالار مشاهیر بنّی پارسونز او را به‌دقت نگاه کردن ترغیب کرد. «شش ماه پیش، من گرگ بایفل را نمی‌شناختم. بنّی پارسونز بارها به من گفت که باید او را بررسی کنم»، جک رووس در ژانویهٔ ۱۹۹۸ به اورگونیان گفت. «ما مدت‌ها دوست هستیم و من یاد گرفته‌ام به حرف‌های بنّی احترام بگذارم.»

پس از آزمون و تحت تأثیر اخلاق کاری‌اش، رووس بایفل را برای اولین فصلش در سری Craftsman Truck در سال ۱۹۹۸ دعوت کرد و او به‌عنوان نامزد اصلی جایزهٔ «نوبت‌ساز سال» مطرح شد. «این خوب است، اما من تمرکزم روی آن نیست»، بایفل به اورگونیان گفت، به‌سمت جایزه‌ای که سرانجام به‌دست می‌آورد اشاره کرد. «چشمانم به چیزی بزرگ‌تر می‌دوید.»

او در فصل دوم خود نه پیروزی به‌دست آورد و در جدول رتبه‌بندی سری در مقام دوم قرار گرفت، سپس فصل پنج پیروزی مداوم را به قهرمانی در سری کامیون‌سواران در سال ۲۰۰۰ تبدیل کرد. در سری کامیون‌سواران، او ۱۷ پیروزی به‌دست آورد، از جمله آخرین پیروزی‌اش با Kyle Busch Motorsports در سال ۲۰۱۹ در سن ۴۹ سالگی.

موفقیت‌های او ادامه یافت؛ با انتقال به سری Busch (که اکنون Xfinity نام دارد) در سال ۲۰۰۱، و او در سال بعد قهرمان شد. بایفل در این مسیر ۲۰ بار پیروز شد و راه خود را به‌سوی سری جام در سال ۲۰۰۳، با سازمان رانندگی گسترش‌یافتهٔ رووس ریسینگ، باز کرد. «گرگ بایفل مرد جوانی است که عجله دارد»، رووس قبل از دورهٔ تازه‌کار او در لیگ بزرگ نَسکار گفت و هدفش پیروزی و موقعیت اولیه برای راننده تازه‌وارد بود.

بایفل با یک پیروزی در مسیر بین‌المللی دیتونا به‌عنوان تازه‌وارد، در مسابقهٔ ۴۰۰ مایلی تابستانی، هم‌تیمی‌اش جف برتون را شکست داد. او در هر یک از شش فصل اول خود در سری جام حداقل یک پیروزی به‌دست آورد و پس از یک سال با پنج پیروزی در ۲۰۰۵، در جدول رتبه‌بندی به مرتبهٔ دوم، بهترین نتیجهٔ دورهٔ کاری، رسید.

بایفل و رووس پس از کمپین تیم شماره ۱۶ فورد در سال ۲۰۱۶ از هم جدا شدند؛ رانندهٔ باتجربه در آن زمان قدردانی‌اش را از «دورانی شگفت‌انگیز» که با هم داشتند، بیان کرد. «برای پسری که در واشنگتن بزرگ شد، من به‌طرز شگفت‌انگیزی به هر آنچه در طول ۱۹ سال با هم به‌دست آوردیم—در پیست و خارج از آن—افتخار می‌کنم»، بایفل گفت. «من از هر لحظه لذت بردم.»

رانندهٔ باتجربه در سال‌های اخیر به‌صورت پاره‌وقت مسابقه می‌داد؛ در سال ۲۰۲۲، پنج بار برای سازمان NY Racing در سری جام شرکت کرد.

در فصل اخیر، بایفل به سری ARCA Menards West بازگشت و در دو مسابقهٔ شمال‌غربی پاسیفیک شرکت کرد؛ در هر دو مسابقه به موضع پنج‌به‌بالا دست یافت.

بایفل در سال ۲۰۲۳، به فهرست ۷۵ راننده برتر نَسکار که در جشن سالگرد الماس این ورزش برگزار شد، اضافه شد. این تقدیر در مسیر دارلینگتون ریس‌وی‌ی‌یو رخ داد، جایی که بایفل دو پیروزی بزرگ خود در سری جام را در سال‌های پیاپی (۲۰۰۵ و ۲۰۰۶) در مسابقهٔ Southern 500 به دست آورد.

اما نام بایفل پس از طوفان هیلن که در اواخر سپتامبر ۲۰۲۴ سیلاب‌ و خسارات فاجعه‌آمیزی در جنوب‌شرقی ایالات متحده به‌وجود آورد، بیشتر به چشم آمد.

بایفل نقش رهبری را در تلاش‌ها برای رساندن امداد به غرب کارولینای شمالی ایفا کرد؛ مسیرهای نجات هلیکوپتری را به جوامع کوهستانی مخروب و دوردست برقرار کرد. پست‌های او در شبکه‌های اجتماعی از زاویهٔ پرنده‌ای‌اش، تخریبی را نشان داد و او با استفاده از پلتفرم خود به‌عنوان ستارهٔ نَسکار، نیاز به کمک را بزرگ‌نمایی کرد.

“جوامعی وجود دارند که کشف کردیم به‌سختی ویران شده‌اند,” بایفل به NASCAR.com گفت، نزدیک به یک هفته پس از طوفان. “دلیل اینکه هنوز ادامه می‌دهم این است که مردم هنوز نیازمندند و من نمی‌خواهم هیچ‌یک از آن‌ها را رها کنم. به همین دلیل هنوز در این مسیر فعال هستم.”